Black Friday - czarny piątek 2019
Rękodzieło

Black Friday! Promocje w polskich sklepach. Czy obowiązuje w rękodziele?

Drogi Czytelniku, jestem pewna, że usłyszałeś o Czarnym Piątku. Jest to dzień znany na całym świecie. Występuje on każdego roku, w ostatni piątek listopada (tu mała poprawka – w czwarty piątek listopada). Co to dokładnie za dzień? Wtedy na całym świecie występuje szaleństwo zakupowe. Właściciele sklepów robią duże promocje, wyprzedaże i obniżki cen. Jak w Stanach Zjednoczonych i krajach zachodnich to wygląda naprawdę fajnie, to w Polsce nie są to ceny aż tak atrakcyjne. Często też trzeba uważać na promocje, za które zapłacimy więcej niż przy cenie podstawowej.

A jak to wygląda z tej drugiej strony, to znaczy od strony właściciela sklepu? Czy rękodzielnicy również powinni obniżać znacznie ceny? Na Facebooku, w grupach znalazłam kilka informacji na ten temat i wiele różnych komentarzy, tak więc zaczynamy!

Black Friday – Czarny Piątek. Kiedy wypada i co to za dzień?

Cała ta tradycja przyszła do Polski oczywiście ze Stanów Zjednoczonych. Ten dzień występuje po amerykańskim Święcie Dziękczynienia, czyli ostatnim czwartku listopada. Ten piątek rozpoczynał sezon na zakupy przedświąteczne. Ludzie kupują produkty świąteczne coraz wcześniej, aby później nie zostać w prezentami na ostatnią chwilę. Aby zainteresować kupujących, sklepy organizowały promocje i wyprzedaże swoich produktów, w taki sposób z roku na rok stało się to coraz bardziej rozpowszechniane. W Stanach Zjednoczonych takie obniżki cen sięgają nawet 70% – 90%. Szczególnie te obniżki dotyczą elektroniki, urządzeń RTV oraz AGD. Oczywiście sklepy odzieżowe, galanteryjne czy drogerie też biorą udział.
Znalazłam wiele zdjęć i filmików w internecie, na których widać jak ludzie czekają w kolejkach do danego sklepu, a później biją się o różne produkty.

Czarny Piątek w Polsce. Jakie sklepy biorą udział?

W Polsce nie mamy aż takich promocji, ale znajdą się sklepy, w których znajdziemy obniżkę nawet 40% – 50%. Ta tradycja stała się na tyle popularna, że osoby od marketingu wykorzystują to i tworzą promocje nawet przez cały tydzień, czyli tworzą BLACK WEEK. Jak wiemy, duże firmy, które mają sporą marżę na swoich produktach mogą sobie pozwolić na spore promocje. Oczywiście przy dużych firmach jest multum osób, nie tylko od marketingu, ale również analityków, którzy obliczają co mogą dać swoim konsumentom, aby jeszcze na tym zarobić. Tak czasem myślę.. jeżeli produkt kosztuje 100 zł, a sklep może obniżyć cenę nawet o 50%, to zobaczcie ile tak naprawdę kosztowała produkcja tego… .

Czarny Piątek sklep internetowy – plecaki, torby, ubrania, kosmetyki, świece, ozdoby świąteczne

Sama prowadzę sklep internetowy z produktami, które sama wytwarzam więc wiem ile to kosztuje czasu i pieniędzy. Nie tylko rękodzielnicy mają problem z rabatami, jeżeli zaczynasz swoją przygodę ze swoim sklepem internetowym nie masz możliwości zapewnić swoim klientom dużej obniżki cen.
Na niektórych grupach na Facebooku spotkałam się z takimi komentarzami, że nie powinniśmy brać udziału w Czarnym Piątku. Jako mali przedsiębiorcy powinniśmy cenić swoją pracę i nie bezmyślnie, ponieważ jest jakiś dzień ściągnięty z zachodu, obniżać ceny. Jest w tym trochę racji, dodatkowo wiem, że nie wszyscy potrafimy jeszcze wycenić swoje produkty.

Dla zainteresowanych: Jak wycenić rękodzieło?

Z drugiej strony powinniśmy iść z duchem czasu i korzystać z takich dni, aby wypromować swoją markę. Nikt nie mówi tu o dużych promocjach. Psychologicznie lepiej działa to na klienta, kiedy zobaczy, że w naszym sklepie również występuje mała zmiana cen.

Kilka propozycji promocji dla Twojego sklepu w BLACK FRIDAY:

  • 10 – 15% obniżki na cały asortyment,
  • 20% na drugi, tańszy produkt,
  • darmowa dostawa na wszystko,
  • produkt GRATIS,
  • – 30% na wybrany produkt.

Jest wiele innych promocji, które możesz wykorzystać dla swojego sklepu. Warto obliczyć sobie ile to będzie kosztowało i sprawdź co dla Ciebie będzie najbardziej opłacalne. Pamiętaj o tym, że słowo SALE, WYPRZEDAŻ, PROMOCJA to jedne z ulubionych słów konsumentów. Jeżeli jednak nie chcesz lub nie możesz skorzystać z tego dnia i zrobić promocji, to nic się nie dzieje. To Twój sklep i to Ty decydujesz jakie ceny na nim się znajdą.

Zauważyłam jeszcze taką tendencję, że do małych sklepów piszą ludzie bezpośrednio z pytaniami „Czy u Państwa obowiązuje Black Friday?” lub „Z jakiej promocji można u Państwa skorzystać” więc i na takie sytuacje trzeba się przygotować.

Promocje na plecaki!

Moim największym sklepem jest OddajPlecaka.pl, w którym ustaliłam sobie ceny tak, aby w razie potrzeby zrobić promocję. Tak jak pisałam powyżej, działa to na ludzi. W roku 2019 postanowiłam przetestować Black Week, czyli promocję przez cały tydzień. Wiem ile pracy i wysiłku wkładam w uszycie takiego plecaka, ale osobiście uważam, że jest to świetna promocja mojego sklepu na przyszłość!

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *