Działalność nierejestrowana jak założyc
Rękodzieło

Działalność nierejestrowana. Jak to działa, jak założyć?

Ja już wiem, że prowadzenie własnej działalności jest bardzo trudne. Nie tylko trudne, ale często bardzo kosztowne, szczególnie, kiedy zajmujesz się rękodziełem. Jak pewnie sama wiesz, wszystkie swoje oszczędności wydajesz na materiały. U mnie przez długi czas było tak, że zanim zarobiłam pieniądze to już je wydałam…
Na początku pracy w rękodziełem widzimy same straty. Chyba, że znalazłyście taką niszę, że Wasze prace są rozchwytywane! Pochwalcie się!

Podobno w branży rękodzielniczej jest tak, że pierwszy rok jest związany tylko z kosztami, natomiast po tym okresie jest tylko lepiej. Tylko trzeba wytrwać ten rok!
Tak więc droga Czytelniczko, tu podpowiem jak nie płacić niepotrzebnie pieniążków państwu, a zainwestować je w materiały, czyli kilka słów o działalności nierejestrowanej!

Działalność nierejestrowana – jak to działa?

Co powinnaś wiedzieć na samym początku? – zaczynam od tego, że nie możesz mieć wcześniej działalności gospodarczej min. 60 miesięcy! Jeżeli zaczynasz swoją przygodę z rękodziełem, lub innym zajęciem, taka działalność nierejestrowana jest dla Ciebie. Dzięki niej, nie musisz martwić się o składki ZUS, gdyż go nie opłacasz. Możesz pracować „na etacie” i dodatkowo – leganie – zajmować się własnymi sprawami. Jednak musisz pamiętać, że nie możesz przekroczyć kwoty 1125 zł miesięcznie.
W skład tej kwoty wchodzi Twój przychód, a nie dochód. Co za tym idzie? Nie możesz odliczyć sobie kosztów w takiej działalności, nie możesz odjąć kwoty zwróconej klientowi. Wszystkie pieniążki, które otrzymasz, wliczają się do tej kwoty.

Podatek dochodowy a działalność nierejestrowana.

Przy tego typu działalności nie odprowadzamy składek, nie płacimy ZUS-u, zdrowotnego ani społecznego. Jednak nie zwalnia nas to od zapłacenia podatku dochodowego. Nie działa to tak jak przy zwykłej działalności, czyli płacimy co miesiąc lub kwartał, za to rozliczamy się z tego w formie rocznej. Przydzielona jest do tego odpowiednia stawka. W 2019 roku jest to 17% i 32% dla osób przekraczających kwotę 85 528 zł.

Jak prowadzić działalność nierejestrowaną? Faktura, rachunek i ewidencja sprzedaży.

Musisz prowadzić wykaz swoich transakcji. Możesz w formie pisemnej wystawić rachunek osobie, firmie, której sprzedałaś swoje produkty. Takie transakcje zapisujesz sobie nawet w zeszycie, czy Excelu. Jeżeli chodzi o rachunek to wystawiamy go na życzenie.

Co musi się znajdować na takim rachunku?

  • data wystawienia,
  • kolejny numer,
  • Twoje imię i nazwisko oraz adres,
  • imię i nazwisko lub nazwa firmy oraz adres kupującego,
  • nazwa (rodzaj) towarów lub usług,
  • ilość towarów lub usług,
  • cena jednostkowa usługi lub towaru,
  • należność ogółem.

Zalety działalności nierejestrowanej.

Przede wszystkim, tak jak wspomniałam wyżej, jest to bardzo dobry pomysł dla osób, które chcą zacząć coś swojego. Dla osób, które pracują jeszcze na etacie, nie chcą od razu zainwestować bardzo dużo pieniędzy w swój biznes.

  • nie musisz zgłaszać swojej działalności do CiDG, Urzędu Skarbowego ani ZUS-u,
  • nie opłacasz składek zdrowotnych,
  • nie opłacasz składek ZUS,
  • nie musisz rozliczać się miesięcznie z podatku dochodowego.

Kochane! W razie pytań jestem do dyspozycji. Wspomagam się moją mamą księgową więc mogę dać Wam pewność, że informacje będą z pewnego źródła!

Pozdrawiam Cię Czytelniku!

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *