Jak wycenić rękodzieło
Rękodzieło

Jak wycenić rękodzieło? HandMade na sprzedaż.

Jeżeli jesteś zainteresowana, zainteresowany tym artykułem to oznacza, że pewnie robisz coś ręcznie. Może Twoja przygoda z rękodziełem się dopiero zaczyna, a może robiłeś coś dla siebie a teraz chcesz to sprzedać. I tu przychodzi bardzo ważne pytanie – ile może kosztować mój produkt zrobiony ręcznie? Nieważne, czy to jest drewniana szafa albo dziergany breloczek, zawsze mamy problem z jego wyceną. Ja szyjąc swoje plecaki, cały czas myślałam, że są za drogie, że nikt tego nie kupi za taką cenę.. przecież szyje to jakaś dziewczynka w małym pokoiku na stołku. Wiem o tym, że wiele z Was też tak myśli, a czytacie i widzicie wkoło, że rękodzielnicy powinni się cenić, a tego nie robią!
W tym artykule przedstawię kilka koncepcji wyceny produktów Handmade. Opowiem też trochę, jak zmieniło się moje nastawienie do rękodzieła, szycia i mojej osoby w tym wszystkim! W takim razie, drogi Czytelniku, zapraszam do lektury!

Jak wycenić rękodzieło? Ile kosztuje produkt wykonany ręcznie?

Nie wiem jak Wy, ale ja to chyba jestem członkiem większości grup o tematyce rękodzieła na Facebooku. Jest naprawdę wiele pytań o to, ile dana rzecz może kosztować. Co otrzymujemy w odpowiedzi? Oblicz wszystkie materiały i wkład pracy i dodaj sobie marżę i wyjdzie cena. Tylko jak nie wiesz ile kosztuje fragment nitki, jak wycenić swoją pracę jak robiłeś to 18 godzin? Masz policzyć 18 godzin pracy za stawkę nie niższą niż najniższa krajowa? Dostajesz wiele takich odpowiedzi, ale w Twojej głowie nadal się kotłuje i nic z tego nie wiesz. Pokażę Ci kilka sposobów podejścia do ustalania cen.

Podstawowa formuła ustalania cen:

Dodaj koszty wszystkich produktów, które wykorzystałeś:

  • tkanin,
  • wykończeń,
  • podszewek,
  • sznurków,
  • nici,
  • drewna,
  • gwoździ,
  • papieru,
  • cokolwiek używasz do swojego rękodzieła…

Dodatkowo dodaj koszty robocizny, zastanów się ile czasu zajmuje Ci wykonanie danego produktu. Jeżeli wiesz, że robisz to długo, powoli, możesz spokojnie skonsultować to z osobami, które wykonują podobne produkty.. ile czasu im zajmuje wykonanie. W taki sposób otrzymujesz cenę hurtową.

Cenę, którą otrzymałeś pomnóż przez dwa, w taki sposób uzyskasz zalecaną cenę detaliczną.

Ustalanie ceny sprzedaży towarów HandMade. 5 sposobów na wycenę produktu.

Ustalanie cen jest ważne, aby prowadzić swój biznes właściwie. Musi on przynosić zyski, mimo tego, że jesteś wizjonerem i kochasz to co robisz. Niestety samą miłością nie da się żyć. Wiele osób prowadzi swój mały sklepik poza standardowym zatrudnieniem w „normalnej” pracy. Niestety często jest on zaniedbywany, ze względu na brak czasu i sił.

Koszty plus marża

Najczęściej stosowany sposób ustalania cen rękodzieła. Upraszcza ustalenie cen hurtowych poprzez uogólnienie kosztów wyprodukowania danego produktu i dodanie marży, która waha się między 50% a 120% sumy kosztów materiałów, pracy i pewnego odsetka kosztów ogólnych, który stanowi zamierzony zysk sprzedawcy. Uogólnia się wtedy wszystkie ceny, klient widzi, jakie progi cenowe są u danego producenta.

Psychologiczne podejście

Tu możemy napisać o cenach takich jak 10,99 zł, czy 99 zł itp. Sprzedawcy ustalają cenę, którą klient uzna za możliwą do zapłacenia. Ważne jest też, aby zadbać o klienta również podczas transakcji jak i po niej. Przygotować odpowiednie opakowanie, zapewniamy kompleksową obsługę klienta. Wyliczając sobie cenę pierwszym sposobem, należy obniżyć lub podnieść cenę tak, aby była ona podobna na tle konkurencji, jednak zachęcić klienta całą tą otoczką wokół produktu. W ten sposób zyski może nie są największe, jednak klient może do Ciebie wrócić. Poza tym pomaga to określić wartość produktów handmade. Jeżeli sprzedajesz różne rzeczy, to wystawiaj wyższą marżę na tanich produktach, a na droższych zmniejszaj swój zysk.
Niektóre produkty mogą wyglądać na drogie, a ich koszt wyprodukowania jest niski i odwrotnie. I tu właśnie przychodzi sposób psychologicznego podejścia. Musisz ocenić wartość produktu, który wykonujesz.

Ceny ustalane ze względu na konkurencję

Najważniejsze w sprzedaży internetowej. Dużo osób nie posiada własnego sklepu, a swoje produkty wystawiają w mediach społecznościowych, dlatego tak ważna jest cena produktu. Klient który szuka jednej rzeczy będzie zwracał uwagę nie tylko na wykonanie (większość wygląda podobnie), ale również na cenę. Warto sprawdzić swoją konkurencję, jakie produkty wykonują i w jakiej cenie to wystawiają. Patrząc na popyt danego produktu, często musimy zejść z zamierzonej ceny, aby zrównać się cenowo z konkurencją.

Dynamiczne ustalanie cen

NOWOŚĆ! Coraz częściej możemy znaleźć takie rozwiązanie. Najczęściej stosują je duże firmy, ale jeżeli mamy wiedzę i możliwości można stosować to również w naszych małych sklepikach. Taki sposób ustalania cen zależy od naszego klienta, ustalamy ceny na podstawie, znajomości tego klienta. Co to dokładnie oznacza? Ustalamy ceny w zależności od pory dnia, wartości poprzednich zakupów, wybranej formy płatności. Często też, duże marki ustalają ceny w odniesieniu do systemu komputerowego, przez który klient robi zakupy. Uznaje się, że ludzie posiadający produkty firmy Apple wydają więcej pieniędzy i są stosunkowo bogatsi od reszty. Jednak wiąże się to z mocnym wniknięciem w preferencje klienta i jego dane osobowe. W internecie można znaleźć odpowiednie narzędzia, które pomogą sprawdzić zachowanie klienta np na Twoim sklepie internetowym.

Dlaczego rękodzielnicy się nie cenią? Dlaczego rękodzieło jest takie drogie?

I to są dwa ważne pytania. W sumie możemy uznać, że jedno wyklucza drugie, jednak są one tak samo istotne. Więc zacznę od pierwszego pytania, czyli dlaczego rękodzielnicy się nie cenią? Powiem trochę o moim przykładzie. Szyję plecaki, sama, sama tworzę wykroje, szukam materiałów, sama pakuje i sama wysyłam. Moja praca to 24h na dobę. Zaczynając nie myślałam jednak o tym, moje myśli były związane właśnie z ceną! Ciągle miałam wrażenie, że są za drogie – bo kto kupi plecak za 100 zł od nieznajomej dziewczyny, kiedy w każdej sieciówce możesz mieć plecak za nawet 30 zł!! O wyższej cenie nawet nie pomyślałam.. Ale targi świąteczne nauczyły mnie tego, że należy podnieść ceny. Obliczyć ile Twój produkt powinien kosztować i nie zbijać tej ceny pod żadnym pozorem, bo psujesz rynek. Patrząc na sposób ustalania cen, jeżeli będziesz obniżać to inni też bedą zobowiązani do tego..
Rękodzieło musi mieć swoją wartość! Tu chodzi nie tylko o materiały, o pracę ale przede wszystkim o czas!
Ludzie płacą za czas, który poświęciłeś na naukę robienia rzeczy, które robisz. Za czas, który poświęciłeś na przeszukanie hurtowni z materiałami do produkcji. Za czas, który poświęciłeś za znalezienie odpowiednich opakowań, który poświeciłeś na staranne pakowanie, za czas poświęcony na projekty graficzne na metki, wszywki, etykiety. Na te wszystkie telefony i maile, które musiałeś wykonać aby Twoja marka była w pełni zorganizowana i dopięta na ostatni guzik. Zwykły człowiek nie wie ile czasu zajmuje wyszukanie odpowiedniego kwiatka czy zamka do torby. Jednak pomyśl o tym, że Ty to wiesz a inni nie, więc niech za to zapłacą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *